وب سایت افق نور

تلاش وب سایت افق نور ، ترویج فرهنگ بسیج است

وب سایت افق نور

تلاش وب سایت افق نور ، ترویج فرهنگ بسیج است

وب سایت افق نور

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد.امام خمینی(ره)
ایمیل: websiteofoghenoor@yahoo.com
جیمیل: websiteofoghenoor@gmail.com
کانال ایتا:https://eitaa.com/ofoghenoor1

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


آسیب شناسی فرهنگ نماز از منظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)

همانگونه که در سطح جامعه مشاهده می گردد اقشار مختلفی از فقر فرهنگی رنج می برند و مستضعفین فکری جامعه تحت تاثیر تبلیغات بیگانه قرار گرفته و اگر نتوان با این هجوم فرهنگی مقابله کرد می تواند آسیب هایی وارد سازد که قابل جبران نیست و بعضا در جهاتی به صورت سهمگین وارد کرده است.

چکیده :
هدف : از این رو باید طبق فرهنگ اسلامی ایرانی از این شبیخون جلوگیری کرد و سعی نمود تا می توان به طبقات مختلف جامعه نیز آگاهی داد که در برابر فرهنگ بیگانه مقاومت کنند و نگذارند فرهنگ آنها به فرهنگ ایرانی اسلامی نفوذ کند . یکی از عوامل بسیار مهم در ممانعت از انتقال فرهنگ غرب به فرهنگ اسلامی ایرانی ، تقویت ، تعالی و توانبخشی به فرهنگ نماز است . در قرآن کریم بیش از ۹۰ آیه مستقیم به موضوع صلاه (نماز) و ۹۰۰ آیه در مورد مسجد و سجده و رکوع و .... که وابسته به نماز است آورده شده که به جرات می توان گفت بعد از عبادی بودن آنها ، تمامی آیات روی فرهنگ تاثیرگذارند . از این رو و با توجه به چنین صدمه ای که غرب برنامه ریزی کرده است به اسلام و ولایت و ایران وارد سازد آسیب شناسی فرهنگ نماز و آن هم با تکیه بر آراء مقام معظم رهبری (دامت برکاته) که به حق از بزرگترین روشنفکران دینی است قابل ارزش و اهتمام است.

روش اثر :
روش پژوهش توصیفی موردی و با استناد بر بیانات مقام معظم رهبری و فیش برداری از آنها است و منابع معدود دیگر نیز مشاهده و سپس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و سعی شده به سوال پژوهش پاسخ داده شود . جامعه آماری پژوهش در وهله اول مسئولین ، مدیران ، سرپرستان و کارشناسان در امور فرهنگی و ترویج فرهنگ نماز است و در وهله دوم کلیه افراد جامعه است .

یافته ها :
 از منظر مقام معظم رهبری ( دامت برکاته) دشمن و غرب جنگ نظامی را کنار گذاشته است و سعی دارد با جنگ نرم و تهاجم فرهنگی فکر و ذهن و اراده مردم را تغییر دهد تا بتواند به اهداف شوم خود برسد. تهاجم فرهنگی تا جایی پیش رفته است که مقام معظم رهبری از واژه رخنه فرهنگی در مواقعی استفاده میکند. فرهنگ یک ملت از تمامی ارکان دیگر آن حتی اقتصاد مهم تر است و باید از انتقال فرهنگ بیگانه به فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری کرد . یکی از عوامل مهم و واجبات در فرهنگ اسلامی ، نماز است . باید تا میتوان فرهنگ نماز را زنده نگه داشت و آسیب های وارده به آن را شناسایی و از هجوم فرهنگ بیگانه به آن جلوگیری به عمل آورد تا این فریضه بزرگ از بین نرود و همین باعث رشد امت اسلامی می گردد . طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب تمامی ارگان ها ، سازمان ها ، شرکت ها ، آموزش و پرورش ، مطبوعات ، رسانه ، مساجد ، امامان جماعت ، والدین و هرکسی که در امر مهم ترویج فرهنگ نماز نقش دارد باید دست در دست یکدیگر این امر مهم و ضروری را در جامعه اسلامی رواج دهند و نگذارند نقشه های شوم دشمن برا این امت مسلط شود و باید با پدیده جنگ نرم که از جنگ نظامی خطرناک تر است رویارویی کرد و نقشه های پلید دشمن را به خودشان برگرداند . همچنین نقاط ضعفی جدای از تهاجم فرهنگی و موضوع دشمن ، در نماز ، مساجد و دیگر مراکز عبادی وجود دارد که باید رفع گردد .

مقدمه
بیان مسأله :
نماز یکی از واجبات دین اسلام است که در قرآن کریم و سیره پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم و ائمه معصومین علیهم السلام بسیار بر آن تاکید شده است و لازم است به این امر معنوی توجه ویژه داشت و از تحلیل رفتن و محوشدن آن که هدف دشمن است جلوگیری نمود تا بتوان از برکت آن اول در دنیا و بعد در آخرت بهره برد . سوال اصلی پژوهش این است که طبق رهنمود های مقام معظم رهبری (دامت برکاته) چگونه می توان از آسیب های وارده به فرهنگ نماز جلوگیری کرد و نماز را ترویج داد ؟

پیشینة تحقیق :
به جهت آنکه بیانات مقام معظم رهبری از دهه ۶۰ و ۷۰ دائما از تهاجم ، شبیخون و رخنه ی فرهنگی و آسیب هایی که فرهنگ غربی سعی دارد به نظام جمهوری اسلامی وارد سازد، توجه دارد و یکی از همین حملات ، حمله به فرهنگ نماز و محو کردن آن در سطح جامعه دینی است سعی شد از منظر مقام معظم رهبری فرهنگ نماز آسیب شناسی و از صدمات آن جلوگیری گردد . گفتنی است که قدمت مطالعات درباره این موضوعات و مفاهیم، بسیار است اما تحقیقی به صورت دقیق در این مورد صورت نگرفته است که قابل دسترس باشد .

ضرورت و هدف تحقیق :
در شرایط بحرانی که جامعه ایرانی مورد حمله فرهنگی غرب و جنگ نرم طبق نظر مقام رهبری قرار گرفته است و غرب هم اقرار به این موضوع کرده است باید با ولایت فقیه همسو و هم مسیر شد و از رهبری و رهنمود های ایشان بهره برداری کرد تا بتوان هم با دشمنان مقابله نمود و به زیر سلطه نظریه های پوچ گرایانه و نیهیلیسم آنها نرفت و هم بتوان به کمالی که مد نظر حکومت الهی اسلامی است رسید . از این رو باید با تهاجم فرهنگی مقابله و صفآرایی کرد و نگذاشت فرهنگ ایرانی اسلامی از بین برود و فرهنگ غربی جایگزین آن گردد و به همین جهت امر آسیب شناسی در حوزه فرهنگ و مخصوصا نماز بسیار ضروری است زیرا با شناسایی آسیب ها است که می توان با آنها رویارویی کرد و از رخنه آن در فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری نمود .

معناشناسی مفاهیم فرهنگ و تهاجم فرهنگی
فرهنگ : در مورد فرهنگ بیش از ۳۰۰ تعریف بیان شده است که تقریبا تمامی آنها به یکدیگر شبیه هستند اما اختلافاتی اندک در آنها وجود دارد . به عنوان مثال فرهنگ را ادوارد تایلور مجموعه پیچیده ای از دانش ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضو یک جامعه ، از جامعه خویش فرامی گیرد تعریف می کند۱ یا فرهنگ فارسی معین واژه «فرهنگ» را مرکب از دو واژه «فر» و«هنگ» به معنای ادب، تربیت، دانش، علم، معرفت و آداب و رسوم تعریف کرده است. گروهی فرهنگ را مترادف تمدن دانسته اند ولی اکثریت اندیشمندان این حوزه ، تمدن و فرهنگ را از هم جدا کرده اند . فرهنگ مجموعه باورها و اعتقادات فرد یا گروهی خاص است . تمدن و فرهنگ با هم ارتباط هایی دارند، ولی ملازمه ندارند. مفهوم فرهنگ وسیع تر و قدیم تر از تمدن است. می توان گفت فرهنگ از ابتدای بشریت بوده است اما تمدن بعد ها به وجود آمده است.فرهنگ از منظر مقام معظم رهبری یعنی « باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم درزندگی روزمره با آن سروکاردائمی دارندو الهام بخش مردم درحرکات و اعمال آنهاست» به طور کلی فرهنگ در یک نگاه به این صورت است :

تهاجم فرهنگی :
تهاجم فرهنگی به دو نوع قابل تعریف است . نوع اول مستقیم و نوع دوم غیر مستقیم . تهاجم فرهنگی در نوع غیر مستقیم اینگونه است که فرهنگ غربی برای کشور خودش و طبق فرهنگ خودش از طریق رسانه ها، موبایل، اینترنت و شبکه های ماهواره ای فعالیت میکند و برای خودش کار میکند و اهدافشان محدود به کشورهای منطقه خودشان است و بیرون ازکشورشان برایشان مهم نیست . اما دیگر کشورها با دیدن این نوع سبک زندگی و فرهنگ غربی به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه سعی می کنند شبیه آنها شوند و این تهاجم فرهنگی از نوع غیر مستقیم است . در تهاجم فرهنگی به صورت مستقیم که فاجعه آفرین بوده است غرب و فرهنگ غربی سعی و تلاش می کند دقیقا روی یک منطقه خاص ، یک کشور خاص فعالیت کند و فرهنگ غربی را گسترش و رواج دهد و دیگر کشورها را مورد هجوم فرهنگی قرار دهد که آنها نیز غرب گرا و غرب باور شوند . مقام معظم رهبری این مورد را پیش بینی کرده بودند و این چنین می فرمایند « ما چند سال قبل از این بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردیم؛ بعضی ها اصل تهاجم را منکر شدند؛ گفتند چه تهاجمی؟ بعد یواش یواش دیدند که نه [فقط] ما میگوییم، خیلی از کشورهای غیرغربی هم مسئله ی تهاجم فرهنگی را مطرح میکنند و میگویند غربی ها به ما تهاجم فرهنگی کردند؛ بعد دیدند که خود اروپایی ها هم میگویند آمریکا به ما تهاجم فرهنگی کرده! لابد دیده اید، خوانده اید که [گفتند] فیلمهای آمریکایی، کتابهای آمریکایی چه تهاجم فرهنگی ای به ما کرده اند و دارند فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار میدهند. بعد بالاخره به برکت قبول دیگران، این حرف ما هم مورد قبول خیلی از کسانی که قبول نمیکردند قرار گرفت! تهاجم فرهنگی یک واقعیّتی است... صدها رسانه ی صوتی، تصویری، اینترنتی، مکتوب در دنیا دارند کار میکنند با هدف ایران! با هدف ایران! نه اینکه دارند کار خودشان را میکنند. یک وقت هست که فرض کنید رادیوی فلان کشور یا تلویزیون فلان کشور یک کاری دارد برای خودش میکند؛ این نیست، اصلاً هدف اینجا است؛ با زبان فارسی [برنامه میسازند]؛ آن را با وقت استفاده ی فارسی زبان یا عنصر ایرانی تطبیق میکنند؛ مسائل ما را رصد میکنند و بر طبق آن مسائل، موضوعات و محتوا برای رسانه ی خودشان تهیّه میکنند؛ یعنی کاملاً واضح است که هدف اینجا است. خودشان هم میگویند، انکار هم نمیکنند»
«تهاجم، در اواسط دوران جنگ به وسیله ی ابزارهای تبلیغی و گفتارهای غلط و کج اندیشانه شروع شد و آن ته نشین ها و رسوبهای ذهنی و روحی خود ما مردم هم در تأثیرگذاری اش مؤثر بود . اما باز حرارت جنگ ، مانع بود، تا جنگ تمام شد. بعد از جنگ، این جبهه ی جدید، به شکل جدی مشغول کار شد.دشمن با یک محاسبه فهمیدکه جمهوری اسلامی را باتهاجم نظامی نمی شود از بین برد. محاسبه ی قبلی، غلط از آب درآمده بود.دیدند بامحاصره ی اقتصادی هم نمی شود» مقام معظم رهبری بعنوان یک روشنفکردرسال ۷۱ و قبل ازآن پیش بینی کرده بودند که ممکن است باجنگ نرم به جان ایران بیفتند . به همین دلیل درسال ۱۳۷۳ ، تنها سه شبکه تلویزیونی فارسی زبان علیه ایران فعالیت می کردند که این آمار در سال ۱۳۹۱ به ۱۲۵ شبکه رسید.وقتی فهمیدند با جنگ نظامی نمی توان با ایران مبارزه کنند و به تعبیر مقام معظم رهبری از جنگ نرم استفاده کردند و سه شبکه را که در آن شروع موفقیتشان را دیدند به ۱۲۵ فقط فارسی زبان شبکه رسانده اند و روی مردم ایران و فرهنگشان کار میکنند .به همین دلیل است که دائما مقام عظمی ولایت تاکید میکنند « 

سه موضوع در تقویت کشور بسیار نقش دارد:

یکی مسئله ی علم و فناوری است، یکی اقتصاد است، یکی فرهنگ است. در این سه بخش ما باید سرمایه گذاری کنیم؛ اینها عناصر کلیدی اند. دولتهای ما، مسئولین ما، مؤثرین و متنفذین ما، درهر سه قسمت بایستی فعال بشوند و کار بکنند... البته از همه ی اینها مهم تر، مسئله ی فرهنگ است؛ بخصوص در سطح باورها و عقاید مردم. می بینید چقدر دارند سرمایه گذاری میکنند. بسیاری از سرمایه های گوناگون بین المللی صرف ایجاد رسانه های اثرگذار میشود، از قبیل ماهواره و اینترنت و موبایل و امثال اینها؛ دارند سرمایه های زیادی راصرف میکنند برای اینکه برروی عقاید مردم و باورهای مردم اثر بگذارند و اینها را درواقع از حیطه ی نفوذ نظام اسلامی و ارزشهای اسلامی خارج کنند؛ که البته پادزهر آن هم این است که ما بتوانیم در سطوح مختلف، نسبت به باورها طرحهای تبیینی و اقناعی داشته باشیم؛ علمای ما، سازمانهای فرهنگی ما، سازمانهای تبلیغاتی ما، گویندگان ما، صداوسیمای ما باید بتوانند این باورها را در ذهن مردم تثبیت کنند و تعمیق کنند که البته ارتباط مستقیم علما با مردم، یک عامل و عنصر بی بدیلی است؛ هیچ چیزی جای این را نمیگیرد.»۵ رهبر معظم انقلاب تمامی کسانی را که می توانند روی باور های مردم اثرگذار باشند را مورد خطاب قرار داده و ازآنها میخواهد که در مقابل دشمن صفآرایی کنند .


 آسیب شناسی
آسیب شناسی در حوزه فرهنگ نماز در کلام مقام معظم رهبری(دامت برکاته) به طور کلی به دو دسته فردی و گروهی قابل تقسیم است (گسترده تر کردن موضوع در این پژوهش نمیگنجد) به طوری که در هر بخش ، به کمبودها،نقاط ضعف و آسیب ها اشاره فرموده اند و راه حل هایی را متذکر شده اند که متوجه فرد یا گروه مورد نظراست که می بایست به آنها عمل کند تا ترویج و تعالی فرهنگی نماز بهتر صورت گیرد. منظور از فردی این است که خود مردم به توصیه ها عمل کنند و منظور از گروهی این است که مسئولین و مدیران و کارشناسان و کسانی که میتوانند در امر نماز تاثیرگذار باشند می بایست به توصیه ها عمل کنند.

فردی
 اولین آسیب غفلت و محاسبه نکردن نفس است . امام رضا علیه السلام می فرماید : مَن حاسَبَ نَفسَهُ رَبَحَ و َمَن غَفَلَ عَنهَا خَسِر؛آن کسی که نفسش را محاسبه کند، سود برده است و آن کسی که از محاسبه نفس غافل بماند، زیان دیده است. آیت الله خامنه ای (دامت برکاته ) در این مورد میفرمایند «اولی ترین نقطه ای که انسان خوب است به فکر بیفتد، رابطه ی خودش با خداست. اول سال که میشود، آدم فکر کند که خب، سال گذشته و قبلش هر جور بود، گذشت؛ الان یک مقطع جدیدی است؛ یک رابطه ی جدیدی با خدای متعال تعریف کنیم؛ هم در جنبه های ایجابی، هم در جنبه ی نفی ای. جنبه ی نفی ای یعنی گناه. انسان به بعضی گناه ها عادت کرده؛ لذا اهمیت آنها را درک نمیکند. اگر انسان یک تأمل بکند، اینها را در رفتار خودش، در عمل خودش متوجه میشود. محاسبه ی نفس، خیلی چیز خوبی است. انسان باید خود را محاسبه کند، بعد یکی یکی از انجام
گناهان خود کم کند. ما به بعضی از گناه ها عادت کرده ایم گاهی انسان پنج تا، شش تا، ده تا گناه را عادت کرده همت کنیم اینها را یکی یکی کنار بگذاریم؛ این نقاط ضعف را یکی یکی کم کنیم. در جنبه ی ایجابی هم همین جور. به نظر من اگر چنانچه شروع اهتمام از خودِ همین نماز باشد چون نماز خیلی مهم است این خیلی کارگشاست. انسان نماز را خوب بخواند، با توجه بخواند، حضور قلب داشته باشد. حضور قلب یعنی انسان از آنچه که میگوید و آنچه که در ذهنش میگذرد و بر زبانش جاری میشود، غافل نباشد؛ اینجور نباشد که نفهمد»
* بنابراین دومین آسیب می تواند عدم حضور قلب در نماز باشد. پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرمایند : إنّ العَبدَ لَیُصَلِّی الصَّلاهَ لا یُکتَبُ لَهُ سُـدسُها ولاعُشرُها ، وإنّما یُکتَبُ للعَبدِ مِن صلاتِهِ ما عَقَلَ مِنها .(گاه) بنده ای نماز می خواند ، امّا یک ششم و (حتی) یک دهم آن هم برایش نوشته نمی شود ؛ تنها آن مقدار از نماز بنده به حساب می آید که با شناخت و توجّه همراه باشد.

مقام معظم رهبری در بیان دیگری می فرمایند:

«کیفیت یافتن نماز بدین معنی است که نماز، با حال و حضور ادا شود؛ نمازگزار به نماز با چشمِ «میعاد ملاقات با خدا» بنگرد و در آن، با خدای خود سخن بگوید و خود را در حضور او ببیند؛ نماز را تا میتواند در مسجد و تا میتواند به جماعت بگزارد»۹ بنابراین حضور قلب در نماز بسیار مهم است و میتواند فرد را بیشتر به خداوند نزدیک کند.

 از این پیام آسیب سوم برداشت می شود و آن عدم خواندن نماز به جماعت است که میفرماید نماز را تا میتواند در مسجد و تا میتواند به جماعت بگزارد .امام رضا علیه السلام در این مورد فرمود: انما جعلت الجماعه لئلا یکون الاخلاص و التوحید و الاسلام و العباده لله الا ظاهرا مشکوفا مشهورا.«علت تشریع نماز جماعت آن است که اسلام و توحید و بندگی و اخلاص به خداوند متعال در معرض دید عموم و ظاهر و مشهور در میان مردم باشد.» همچنین نماز جماعت باعث برادری ، وحدت و نشان دادن قدرت اجتماعی اسلام در برابر دشمنان است و به همین دلیل است که احادیث و روایات بسیاری در این مورد بیان شده است.توصیه امام علی علیه السلام به اقامه نماز و خالی نگذاشتن خانه خدا : نماز پایه ی دین شماست. درباره ی خانه ی خدا، تا هستید، نگذارید خانه ی خدا خالی بماند. اگر خانه ی خدا ترک شود، شما مهلت داده نمی شوید (نامه ۴۷ نهج البلاغه) بدین معنی که عدم خواندن نماز به جماعت باعث گسستگی و عدم مهلت توسط دشمن است. به همین جهت است که مقام معظم رهبری در بیان دیگری میفرماید « بشریت امروز به نماز خالص و کامل و پرشور اسلامی، از همیشه نیازمندتر است» از این رو نماز جماعت در جامعه امروزی بیش از پیش برهمگان حتی الامکان واجب است.«در نهج البلاغه چنین آمده است. «و عن ذلک ما حرس اللَّه عباده المؤمنین بالصلوات والزکوات و مجاهدةالصیام فی الایام المفروضات، تسکیناً لاَطرافهم و تخشیعاً لابصارهم و تذلیلاً لنفوسهم و تخفیضاً لقلوبهم و اذهاباً للخُیلاء عنهم».( خطبه ۱۹۲) یعنی: خداوند بندگانِ مؤمن را بانمازها و زکاتها و روزه های دشوار از کبر و خودبینی محافظت و حراست می کند: به پیکر آنان آرامش می بخشد، به دیدگان آنان فروتنی می دهد، نَفْس آنان را رام می سازد، دلهای آنان را افتادگی می آموزد، و خودپسندی را از آنان دور می کند. در کشور اسلامیِ ما همه ی آحاد مردم، بویژه بلندپایگان علمی و اجتماعی و مالی، به این خصوصیات نیازمندند. بلای طغیان، و تجاوز، و زورگوئی، و زیاده طلبی، و تحقیر دیگران، و نادیده گرفتن حقِ صاحبانِ حق، امروزه بزرگترین آفت جوامعِ بشری و جامعه ی جهانی است و علاج این همه، در این بیان والای علوی علیه السّلام است» و در آخرین نکته از این بخش میفرمایند « نماز در هیچ حالی نباید ترک شود»
گروهی
این بخش به آسیب هایی که جامعه و عوامل آن می توانند به فرهنگ نماز وارد سازند و یا می توانند فرهنگ نماز را از آسیب نجات دهند مرتبط است و در سه بخش تقسیم شده است :

 ساخت مساجد
ساخت مسجد می تواند در پیشرفت فرهنگ نماز کمک بسزایی انجام دهد . از این رو پیامبر خدا صلی الله علیه و آله میفرماید :هر کس برای خدا مسجدی بر پا کند ، خداوند ، مانند آن را برایش در بهشت بر پا خواهدکرد. مقام معظم رهبری دراین مورد میفرماید :«یکی از چیزهائی که حتماً بایستی مورد توجه قرار بگیرد و مسئولین محترم به آن توجه کنند، پرداختن به مساجد است. ما ... کمبود مساجد خیلی داریم هم در روستاها، هم حتّی در شهرها این کمبودها را باید جبران کنند» « همه ی کارهای مهندسی بزرگ بایستی یک پیوست مسجد و نمازخانه داشته باشد. وقتی مترو طراحی میکنیم، برای ایستگاه مترو، مسجد در آن ملاحظه شود؛ ایستگاه قطار طراحی میکنیم، فرودگاه طراحی میکنیم، مسجد در آن حتماً دیده شود. شهرک طراحی میکنیم، مسجد در مراکز لازم که ممکن است بیش از یکی لازم باشد، در او حتماً ملاحظه شود. آیا ممکن است ما یک شهرک را طراحی کنیم، خیابان کشیِ او را فراموش کنیم؟ میشود شهرکِ بدون خیابان؟ با این چشم باید به مسجد نگاه کرد. شهرک بدون مسجد معنی ندارد. وقتی انبوه سازان ساختمان میخواهند مجوز بگیرند برای انبوه سازی و ساختمان بسازند، در نقشه ای که ارائه میدهند که مجوز بر اساس او صادر میشود، باید نمازخانه دیده شود. ما باید با نمازخانه اینجوری برخورد کنیم» بنابراین کمبود مسجد باعث آسیب وارد کردن به فرهنگ نماز است . هرپروژه عمرانی که صورت میگیرد وجود یک مسجد یا نمازخانه در آن لازم است که ارگان های مربوطه باید به این نکته توجه کنند.

نکته ای دیگر که در باب مسجد حائز اهمیت است استفاده اعلی از مسجد است به طوری که مقام معظم رهبری در این مورد میفرمایند « مسجد فقط برای نماز نیست؛ در مسجد انواع عبادات هست. از جمله ی آن عبادات، تفکّر است که «تفکّر ساعة خیر مِن عبادة سنة» ، یا در بعضی از روایات است که «من عبادة اربعین سنة»، یا «سبعین سنة» البته فکر کردن درست افراد مسجد برو، این فکر را به وسیله ی شنیدن سخنان عالم دین و فقیه به دست می آورند.بنابراین مسجد، هم مدرسه است، هم دانشگاه ، هم مرکز تفکّر و تأمل، هم مرکز تصفیه ی روح، هم مرکز خلوص و مرکز اتّصال بنده به خداست. ارتباط زمین و آسمان است. جایی است که انسان خود را به منبع لا یزال فیض و قدرت وصل می کند. انسان در مسجد، خود را به خدا متّصل می کند» بنابراین آباد کردن مساجد با علم و دانش ، نماز ، تفکر و ارتباط با خداوند عبادت است به طوری که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: خدای عز و جل در روز رستاخیز می فرماید : «همسایگان من کجایند ؟» فرشتگان می گویند : چه کسانی را سِزد که همسایه شما باشند ؟ می فرماید : «آبادگران مسجدم». ازاین رو ارگانهای مربوط به پروژه های عمرانی و شهرداریها و شرکتهای مربوطه می بایست تا آنجا که ممکن است در پروژه های خود مسجد و نمازخانه به پا کنند و مردم و عالمان و فقیهان و امام جماعت در حد والایی از مسجد استفاده کنند .« یکی از علل پیروزی این انقلاب مبارک در ایران اسلامی و یا لااقل سهولت این پیروزی این بود که مردم به مساجد اقبال پیدا کردند؛ جوانان مساجد را پر کردند و علمای اعلام، مساجد را به عنوان مرکزی برای تعلیم، تربیت، روشنگری افکار و اذهان، مورد استفاده قرار دادند و مسجد، مرکزی برای حرکت، آگاهی، نهضت و افشای اسرار زمامداران فاسد و خودفروخته ی رژیم طاغوت شد. در دوره ی مشروطیت هم همین طور بوده است؛ در دوره ی ملی شدن صنعت نفت هم تا حدودی همین طور بود؛ در زمان انقلاب هم که این مسئله، به حدّ اعلی رسید»

فرهنگ سازی نماز
یکی از فسادهایی که در حال رواج است روی برگرداندن از مذهب و دین و روآوردن به تجدد و غرب زدگی است و متاسفانه رو به رشد است و نباید از آن غافل شد . با توجه به اینکه یکی از واجبات دین اسلام نماز است مقام معظم رهبری (دامت برکاته) تاکید فراوانی به فرهنگ سازی آن می کنند و از اقشار و گروه های مختلف میخواهد که نگذارند دشمنان این فریضه بزرگ را در میان امت اسلامی از بین ببرند و نابود کنند . به همین جهت در سخنانی بلیغ می فرمایند «نماز را، حقیقت مقدس و گوهر درخشان را که عطیه ی الهی به امت محمّد مصطفی (صلّی اللَّه علیه واله) است، قدر بشناسید در این وظیفه هر کسی سهم ویژه ای دارد: پدران و مادران با گفتار و کردار خود، فرزندان را به نماز تشویق و راهنمایی کنند. معلمان، شاگردان مدارس و دانشگاهها را در سمت و سوی این حقیقت درخشان به حرکت وادار نمایند. فضلا و علما و روحانیون محترم، امامت جماعت در مراکز آموزشی و اقامتگاههای دانشجویان، برای نسل نو را فرصتی مغتنم بشمرند. نویسندگان کتابهای درسی، رازها و رمزها و درسهای نماز را در کتابهای درسی بگنجانند. وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و صدا و سیما از هنر به ویژه هنر سینما برای نشان دادن گوهر نماز و چهره ی نمازگزار بهره بگیرند. هنرمندان عزیز با زبان شعر و قصه و نقاشی و جز اینها، و با آفرینش آثار هنری با کیفیت، بلکه برجسته، دست چیره ی هنر را به کاری چنین شایسته مشغول سازند. در مدارس، معلمان و مدیران، و درهمه ی مراکز،مسؤولان، باحضورخود در صفوف نماز، نمازگزاران را تشویق کنند. در گردهمایی های علمی و فرهنگی و آموزشی و تبلیغی، نماز را در وقت خود همچون الهام بخش صداقت و هدایت به جای آورند. نویسندگان و گویندگان دینی درباره ی نماز و مفهوم و فلسفه و هدف و آثار و برکات و احکام آن بگویند و بنویسند» این پیام مقام معظم رهبری که سرشار از مفاهیم ارزنده در فرهنگ سازی نماز است باید به صورت گسترده زیر نظر گروه های مختلف نامبرده اجرا گردد که این امر مهم از بین نرود . یکی از عوامل شکل گیری شخصیت کودک پدر و مادر و اهمیت آنها به فرزند است . کودک اولین ویژگی های شخصیتی خود را از پدر و مادر دریافت میکند زیرا ذهن کودک در اوایل زندگی آزاد است و معمولا الگوپذیری میکند و به دلیل اینکه کودک بیشتر با پدر و مادر خود درارتباط است الگو را از والدین خود مخصوصا مادر برداشت میکند . بنابراین پدر و مادر نقش بسیار مهمی در پیشرفت مذهبی فرزند خود دارند.بعد از پدر و مادر فرهنگ سازی نماز طبق نظر مقام معظم رهبری بر عهده رسانه و مخصوصا صدا وسیما و هنر است . در قالب هنر است که میتوان ذهن ها را اصلاح کرد . به طوری که در بیانی دیگر میفرمایند « تلاش های فرهنگی و هنری و برنامه ریزی های آموزشی و غیره، همه باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که نماز، با کیفیت مطلوب، روزبه روز در میان مردم به ویژه جوانان و نوجوانان رونق گیرد و همه به راستی از این چشمه ی پاکی و روشنی بهره مند گردند. بی شک دستگاه های متعدد امور فرهنگی و آموزشی و صداوسیما و دست اندرکاران اداره ی مساجد، بیش از دیگران باید احساس مسئولیت کنند» بنابراین اولین مورد فرهنگ سازی نماز به عهده پدر ومادر و بعد ازآن رسانه و هنر است و در مراتب بعدی میتواند موارد اشاره شده در بیانات مقام معظم رهبری باشد که تمامی این گروه ها باید دست در دست هم این فریضه بزرگ الهی را ترویج دهند . بسط بیشتر این موضوع به علت مشخص بودن و رسا بودن بیانات رهبر معظم انقلاب قابل گنجاندن در این پژوهش نیست . همچنین از جوانان امت اینگونه میخواهد « شما افسران جوان جنگ نرم هستید و عرصه ی جنگ نرم، بصیرتی عمّارگونه و استقامتی مالک اشتروار میطلبد؛ با تمام وجود، خود را برای این عرصه آماده کنید»

آسیب های وارده به نماز
آسیب های وارده به نماز و فرهنگ دینی از منظر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) بسیار گسترده است اما به
جهت خلاصه گویی و مفید بودن مطلب جدای از تهاجم فرهنگی که پیش از این بررسی شد به مهمترین و در عین حال کامل ترین مطالب اشاره می گردد :

جنگ نرم :
جنگ نرم ازمهمترین مباحث مقام معظم رهبری و ازموضوعات روشنفکرانه معظم له در سالهای اخیر است که بسیار باید مورد توجه قرار بگیرد و ایشان معتقداند دشمن دیگر با جنگ نظامی کار نمی کند و هدفش جنگ نرم و از بین بردن اراده مردم ، ذهن و فکر مردم است. اراده و ذهن و فکر مردم به علت اینکه در یک کشور اسلامی زندگی میکنند اغلب رو به اسلام دارد و از منظر مقام معظم رهبری دشمن هدفی جز تغییر اراده و فکر و ذهن عمومی ندارد . رهبر معظم انقلاب در بیانی دیگر می فرمایند «امروز تأثیر رسانه ها و تلویزیونها و هنرها و این شبکه های عظیم اطلاع رسانیِ اینترنتی و... ازسلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. امروز دنیا، یک چنین دنیایی است» همچنین میفرمایند « در جنگ روانی و آنچه که امروز به او جنگ نرم گفته میشود در دنیا، دشمن به سراغ سنگرهای معنوی می آید که آنها را منهدم کند»« جنگ نرم؛ یعنی جنگ به وسیله ی ابزارهای فرهنگی، به وسیله ی نفوذ، به وسیله ی دروغ، به وسیله ی شایعه پراکنی» بنابراین باید با این آسیب مقابله کرد و امید داشت و نگذاشت دشمن اراده امت را تغییر دهد .راه حل آن امید و مقاومت است که آن را همواره زنده نگه دارید .

نقاط ضعف :
پیش از این مشخص شد که تهاجم فرهنگی و جنگ نرم آسیب هایی را به فرهنگ نماز وارد کرده و اگر نتوان با آنها مقابله کرد زیانهای فراوان تر و غیر قابل جبرانی به فرهنگ نماز وارد می سازند . همانطور که گفته شد مقام معظم رهبری آنها را پیش بینی نموده است و به افراد و گروه های مختلف تذکر داده اند . جدای از این موارد ، در خود ملت نقاط ضعفی وجود دارد که باعث شده است آسیب هایی به فرهنگ متعالی نماز وارد گردد . رهبر معظم انقلاب این آسیب ها را شناسایی کرده است و در پیامی به مسئولین بخش های مختلف میفرمایند « ترویج نماز، هر حرکت و تلاشی است که در راه همگانی کردن آن، و تبیین اهمیت آن، و آسان کردن دسترسی به آن، بتوان صورت داد.صاحبان اندیشه و بیان، با گفتن و نوشتن؛ دارندگان رسانه ها و منبرها با پرداخت جذّاب و هنری؛ مسئولان دستگاهها هر یک متناسب با کارکرد آن دستگاه، میتوانند این وظیفه ی بزرگ را ادا کنند.کمبود مسجد در شهر و شهرک و روستا؛ نبود جایگاه نماز در مراکز اجتماعات همچون ورزشگاه و بوستان و ایستگاه و مانند آن؛ مراعات نشدن وقت نماز در وسائل مسافرتهای دور دست؛ نپرداختن شایسته به نماز در کتابهای درسی؛ نپرداختن به پاکیزگی و بهداشت در مساجد؛ نپرداختن امام جماعت به تماس با مأمومین؛ و هر کمبود دیگری از این قبیل ها، نقاط ضعفی است که باید همتهای بلند بر زدودن آن برانگیخته شود و نشانه ی ایمان صاحبان تمکّن یعنی اقامه ی نماز، در جامعه ی اسلامی ما روز بروز نمایان تر گردد» بنابراین مسئولین بخش های مختلف و با کمک مردم می بایست دست در دست یکدیگر در ترویج فرهنگ نماز فعالیت کنند و فرمایشات مقام عظمی ولایت را تحقق بخشند .

از دیگر نقاط ضعفی که رهبر معظم انقلاب عنوان کرده اند می توان به این مورد اشاره کرد که « غفلت از روحیه ی جهادی و ایثار، غفلت از تهاجم فرهنگی دشمن، غفلت از در کمین بودن دشمن، غفلت از نفوذ دشمن در فضای رسانه ای کشور، بی مبالاتی نسبت به حفظ بیت المال؛ اینها گناهان ماست، اینها نقاط ضعف ماست» در پایان با روایتی از حضرت امیر علیه السلام اهمیت یاری رهبر مشخص می شود که میفرمایند : کسی که زمان یاری رهبرش خواب باشد زیر لگد دشمن بیدار می شود.

نتیجه گیری
از منظر مقام معظم رهبری (دامت برکاته) فرهنگ شکل زندگی مردم ، عادات و رفتارهای مردم است که سالهاست مورد هجوم غرب و بیگانه قرار گرفته است و اگر از تهاجم فرهنگی جلوگیری نشود فرهنگ ایرانی اسلامی را از بین می برند و آن را طبق غرب می سازند . جنگ نرم متاسفانه از جنگ نظامی و بمباران اتمی وحشتناک تر و خطرناک تر است و مقابل این جنگ باید با امید ، تلاش ، پیشرفت و ... صفارایی کرد . فرهنگ نماز یکی از عوامل مهم جامعه اسلامی است که از اهداف مهم دشمن این است که این فرهنگ را از بین ببرد و روح آن را بی تاثیر کند . تمامی مسئولین ، ارگان ها ، سازمان ها ، شرکت ها ، آموزش و پرورش ، مطبوعات ، رسانه ، مساجد ، امامان جماعت ، والدین و هرکسی که در امر مهم ترویج فرهنگ نماز نقش دارد باید دست در دست یکدیگر این امر مهم و ضروری را در جامعه اسلامی رواج دهند و نگذارند نقشه های شوم دشمن برا این امت مسلط شود . از مساجد، مطبوعات، رسانه و هنر بهترین بهره را در زمینه نماز باید برد . همچنین در امر نماز نقاط ضعف داخلی وجود دارد که باید آنها را اصلاح نمود تا این فریضه بزرگ الهی اسلامی روز به روز پررنگ تر گردد .

پی نوشت ها
۱ - محمود روح‌الامینی،زمینه فرهنگ‌شناسی تألیفی در انسان‌شناسی فرهنگی و مردم‌شناسی،ص۴۸
۲ – بیانات در حرم مطهر رضوی ، ۰۱/۰۱/۹۳
۳ - بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۳۹۲/۰۹/۱۹
۴ - بیانات در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی ۱۳۷۱/۰۵/۲۱
۵ - بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۹۳/۰۶/۱۳
۶ – محمد باقر مجلسی ، بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۳۵۲، ح ۹
۷ - بیانات پس از اقامه نماز در جمع برخی از شخصیتهای فرهنگی سیاسی ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
۸ – محمد باقر مجلسی ، بحار الأنوار ،ج ۸۴ ص ۲۴۹
۹ - پیام به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۱۰ – حر عاملی ، وسائل الشیعه ، ج ۵، ص ۳۷۲
۱۱ - پیام به هفتمین اجلاس سراسری نماز۱۳۷۶/۰۷/۰۷
۱۲ - پیام به‌ مناسبت‌ برگزاری‌ دهمین‌ اجلاس‌ سراسری‌ نماز۱۳۷۹/۰۶/۱۹
۱۳ - پیام‌ به‌ دوازدهمین‌ اجلاس‌ سراسری‌ نماز ۱۳۸۱/۰۶/۱۶
۱۴ - محمد بن إسماعیل البخاری الجعفی ، صحیح البخاری، ج ۱ ،ص ۱۷۳ ،ح ۴۳۹
۱۵ - بیانات در دیدار مسئولین اجرائی استان کرمانشاه‌ ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
۱۶ - بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هفدهمین اجلاس سراسری نماز۱۳۸۷/۰۸/۲۹
۱۷ - بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۵/۱۰/۱۹
۱۸ – متقی هندی،کنزالعمال، ج۷، ص۵۷۸
۱۹ - بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۵/۱۰/۱۹
۲۰ - پیام به سومین سمینار نماز ۱۳۷۲/۰۶/۱۶
۲۱ - پیام به بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
۲۲ - پیام شفاهی به تشکل‌های دانشجویی انقلابی ۱۳۹۲/۱۱/۲۳
۲۳ - بیانات در دیدار دانشجویان ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
۲۴ - بیانات پس از بازدید از سازمان صدا‌ و ‌سیما۱۳۸۳/۰۲/۲۸
۲۵ - بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری ۱۳۸۸/۰۷/۰۲
۲۶ - بیانات در دیدار جمع کثیری از بسیجیان کشور ۱۳۸۸/۰۹/۰۴
۲۷ - بیانات در دیدار دانشجویان ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
۲۸ - پیام به بیست و دومین اجلاس سراسری نماز ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
۲۹ - بیانات در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
۳۰ - غررالحکم ، ص۴۲۲
کتابنامه
قرآن کریم
نهج البلاغه
آمدی، عبد الواحد بن محمد ،غرر الحکم و درر الکلم ، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی
اسدزاده،محسن،۱۳۹۰،آموزش نماز،تهران،راه جاودان،چ۱
اسلامی ندوشن،محمد علی،۱۳۷۱،فرهنگ و شبه فرهنگ، تهران، انتشارات یزدان، ، چ ۱
اکبری،محمود،۱۳۹۱،مذهب گرایی و مذهب گریزی جوانان،قم،فتیان،چ۳
البخاری الجعفی ، محمد بن إسماعیل ،صحیح البخاری، ج ۱
ایوبی،محمد،۱۳۸۶،چگونه برای نماز صبح بیدار شویم،کاشمر،عالم افروز،چ۱
حر عاملی، محمد بن حسن ، وسائل الشیعه، ناشر نهاوندی، ج ۵
راشدی،حسن،۱۳۸۵،نماز شناسی،تهران،ستاد اقامه نماز،ج۱،چ۱۲
روح‌الامینی،محمود،زمینه فرهنگ‌شناسی تألیفی در انسان‌شناسی فرهنگی و مردم‌شناسی، تهران، عطار
عبداللهی،علی محمد،۱۳۹۲،آداب زندگی،همدان،برکت کوثر،چ۱
لطیفی گنبدی،محمدناصر،۱۳۹۲،رازها و پیام های نماز مدال مسلمانی،قم ، آئین دانش،چ۱
متقی هندی،کنزالعمال، ناشر: دائرة المعارف العثمانیة، بعاصمة حیدر آباد، ج۷،
مجلسی،محمدباقر،بحار الأنوار،تهران، دار الکتب الاسلامیه
ولایتی، علی اکبر ، ۱۳۹۱، فرهنگ و تمدن اسلامی، قم، دفتر نشر معارف، چ۴۶.

ofoghenoor.ir

خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثناء ، همه ی آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثناء آثارش خوب است». ایشان بی استثناء آثارش خوب است، انسان ساز است، برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان خدمت های بزرگ کرده است این مرد عالیقدر.

خداوند به حق رسول اکرم، او را با رسول اکرم محشور بفرماید .    امام خمینی (ره) 

مرحوم استاد شهید مطهری با صراحت ایدئولوژی اسلامی متکی به متون اسلامی و بدون هیچ گرایش به چپ و راست مطرح می نمود.

مرحوم شهید مطهری از اول حساسیت عجیبی روی تفکر التقاطی داشت و آن وقت که همه با تفکرات التقاطی برخوردهای سطحی داشتند او با کمال سختگیری روی جا به جای این تفکر می ایستاد و آن را مردود می شمرد که در این زمینه نمونه های بی شماری از ایشان به یاد دارم. در همان جلسه ای که گفتم قرار شده بود که شرکت کنندگان هر کدام که آمادگی دارند متنی را به عنوان زمینه جهان بینی اسلام تهیه کنند. چند نفر متنی تهیه کردند از جمله آن چند نفر یکی من بودم. در این متن ویژگیهای اندیشه اسلامی را ذکر کرده بودم : اندیشه اسلامی ، ضد استعماری، ضد استبدادی و در آخر اضافه کرده بودم اندیشه اسلامی ضدالحادی است. یادم نمی رود که ایشان از این قسمت خیلی خوششان آمده بود و بارها به خود من گفتند که این نکته ضدالحادی نکته دقیق و بسیار ظریفی بود که شما مطرح کردید زیرا هر اندیشه ای هر فصلی از فصول جهان بینی که اندک گرایش به زمینه های تفکر الحادی داشته باشد جزء جهان بینی اسلامی نیست.                   مقام معظم رهبری (مدظله العالی)


نگاهی به زندگی استاد شهید آیت الله علامه مطهری(ره)

استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد. در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود.

در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می رود به تهران مهاجرت می کند. در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می پردازد. در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می گردد.

وی در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود. در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آِیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد. از سال 1349 تا 1351 برنامه های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهید سخنرانیهای خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

اما مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است. این امر خصوصاً در سالهای 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپ و پدید آمدن گروههای مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود می رسد. در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود. همچنین در این سالها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران » را بنیان می گذارد بدان امید که روحانیت شهرستانها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند. گرچه ارتباط استاد مطهری با امام خمینی پس از تبعید ایشان از ایران به وسیله نامه و غیره استمرار داشته است ولی در سال 1355 موفق گردید مسافرتی به نجف اشرف نموده و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت نماید.

پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت درخدمت نهضت قرار می گیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا می نماید. در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می کند و در همین سفر امام خمینی ایشان را مسؤول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می نماید. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران مسؤولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود تا اینکه در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود با گلوله گروه نادان و جنایتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت می رسد و امام و امت اسلام در حالی که امیدها به آن بزرگمرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو می روند.


اندیشه‌های متفكر شهید استاد مطهری همواره به عنوان اسلام‌شناسی آگاه، عالمی زمان شناس، دانشمندی دردآشنا و فیلسوفی توانا مورد علاقة فرهیختگان و جوانان فكور بوده و می‌باشد. استاد شخصیتی بود كه پاسخ‌گویی به شبهات زمانه و مقابله با انحرافات فكری و عقیدتی را وجهة همّت خویش ساخت تا بدانجا كه در قبال این مجاهدت عظیم علمی جان خویش را فدای آرمان خود ساخت.

امام خمینی (ره) در پیام تسلیت خویش به مناسبت شهادت استاد فرمودند: «مطهری شخصیتی بود كه عمر شریف و ارزندة خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف كرد و با كجروی‌ها و انحرافات مبارزة سرسختانه كرد.» این سخن امام جهت‌گیری اساسی فعالیّت‌های شهید را نمایان می‌سازد. استاد مطهرى هم در علم كلام و احاطه بر اندیشه هاى متكلمین اسلامى و هم در فلسفه اسلامى و آگاهى بر نظریات فلسفه اسلامى تبحر خاصى داشت.وى از این جهت بسیار عزیزالوجود و كمیاب بود و از معدود افرادى بود كه واقعاً فلسفه اسلامى را درك كرده و لذت آن را چشیده و به اهمیت این میراث گرانبها پى برده بود.

كتاب ها و مقالاتى كه از استاد مطهرى منتشر شده و یا در شرف انتشار است و بیشتر جنبه فلسفى دارد عبارت است از:۱- مقدمه و پاورقى بر اصول فلسفه و روش رئالیسم (۵ جلد) ۲- علل گرایش به مادى گرى۳- انسان و سرنوشت۴- آشنایى با علوم انسانى (منطق و فلسفه)۵- تصحیح و تعلیق كتاب التحصیل۶- بخشى از كتاب سیرى در نهج البلاغه۷- مقالات فلسفى۸- نقدى بر ماركسیسم۹- شرح منظومه۱۰- شرح مبسوط منظومه (۴ جلد)۱۱- حركت و زمان (تاكنون دو جلد آن منتشر شده است.)۱۲- درس هاى شفا (۱)درس و بحث علوم رسمى عقلى و نقلى نتوانست مانند بعضى از از طلاب حوزه علمیه استاد مطهرى را از قرآن دور نگه دارد. او كه به قرآن و معارف قرآنى سخت عشق مى ورزید ارتباط و انس نزدیكى با قرآن داشت.وى جلسات تفسیر متعددى در تهران داشته اند كه شروع آن از سال ۱۳۳۴ بوده است. براى نمونه مى توان جلسه تفسیر ایشان در قلهك كه به مدت پانزده سال ادامه داشته است و نیز درس هاى تفسیر ایشان در مسجدالجواد را نام برد. او نسبت به نهج البلاغه و حضرت على(ع) علاقه خاصى داشت. با این كتاب مانوس بود و معمولاً در سخنرانى ها هر جا مناسبتى پیش مى آمد به فرازهایى از نهج البلاغه اشاره مى كرد.به عرفان نظرى و عملى هر دو واقف بود و در این مورد از محضر اساتید متعددى بهره برده بود. به علم اخلاق همانند دیگر فنون فرهنگ اسلامى آشنایى كامل داشت. كتب بسیارى را در علم اخلاق مطالعه كرده بود و به معارف ارزشمندى در مورد فلسفه اخلاق رسیده بود كه نمونه اى از آن را مترجم كتاب كلیات فلسفه با استفاده از تقریرات استاد مرتضى مطهرى ذكر كرده است. (كتاب كلیات فلسفه، ترجمه دكتر سیدجلال الدین مجتبوى)مطهرى بیش از ۲۵ سال با مجامع و سمینارهاى علمى و دانشگاهى در ارتباط بود از این رو توانست بیش از همه به دردها و مشكلات آنها و روح غالب بر افكار آنها پى ببرد. آنچه نگارندة این سطور در این نوشتار دنبال می‌كند، نقش و تأثیر خود استاد در احیاء تفكّر اسلامی نمی‌باشد؛ البتّه بدون تردید متفكر نامدار ما، خود از شاخص‌ترین احیاگران اندیشة دینی در عصر حاضر می‌باشند و در مقالات و نوشته‌های بسیار بدین موضوع پرداخته‌اند و طبعاً راهكار و نحوة بازسازی اندیشة ناب دینی از منظر شهید، خود فصل و مشبعی می‌طلبد كه باید در جای دیگری دنبال شود. آنچه در این مقال مدنظر است نحوة مواجهة فكری و استدلالی این فیلسوف اسلامی با انحرافات عقیدتی است كه تحت عنوان نواندیشی دینی در جامعة اسلامی ترویج می‌شده است.شهید مطهری به نیكی می‌داند كه عدم اشراف روشنفكری‌ دینی بر متون دینی، زمینه‌ساز استنباط‌های انحرافی و التقاطی خواهد بود و از این رو تأكید می‌كند كه باید این قشر تحت نظارت اسلام شناسان به بیان دیدگاه‌های خود بپردازند و در این صورت است كه وجود آن‌ها برای ترویج دین بسیارپرمنفعت و مبارك خواهد بود. امّا از آن‌جا كه روشنفكران دینی معاصر ایشان در خود نیازی به این مهم احساس نمی‌كردند و بعضاً خود را اسلام‌شناس تلقی می‌كردند،فلذا گاه آموزه‌های دینی را آنچنان ارائه می‌كردند كه از مفهوم اصیل خود كاملاً خالی گشته و با آن تباین اساسی پیدا می‌كرد و این‌جا بود كه شهید مطهری، بر خود وظیفه می‌دانست كه این آراء را به نقد بكشد و تبیینی واقعی و مبتنی بر دركی صحیح از این آموزه‌ها ارائه دهد.

سلام و درود خدا بر روح پاک و مطهرش

ofoghenoor.ir

نگاهی گذرا بر زندگینامه حضرت معصومه (سلام الله علیها)

اشاره

دانم این را که بهشت است و ندانم لیکن 

قبر معصومه علیه السلام بُوَد یا حرم فاطمه علیه السلام است

صدای شادی افلاکیان از کوچه پس کوچه های مدینه به گوش می رسد. از خانه ساده و با صفای امام کاظم علیه السلام ، نوری به آسمان برخاسته است. ستاره ها نورانی تر شده اند و ماه، همچون خورشید می درخشد. صدای گریه ای سکوت آسمان ها را شکسته، انتظار عاشقانه پدری را به پایان رسانده، و لب های پر از نور پیشوای هفتم را به لبخند زینت داده و بر اماممان، حضرت رضا علیه السلام همدمی بخشیده، تا زینبی دیگر برای حسینی دیگر باشد. آری، مدینه از شمیم فاطمه معصومه علی السلام معطر شده است.

چشمه کوثر و فرزندان امام کاظم علیه السلام
فراوانی فرزندان نسل رسالت و ولایت، از موضوعات انکار ناشدنی است. حقیقت این است که کوثر، همان کوثری که خداوند سوره ای را به نامش نازل کرده، کلید حل مشکل است. اعجاز سوره کوثر در حسن و حسین، فرزندان بی واسطه علی علیه السلام منحصر نبود؛ بلکه این معجزه جاوید در نسل های بعدی نیز جریان یافت. کوثری جوشان در نسل تمام ائمه به ودیعه گذاشته شد تا نسل نبوت و امامت هماره جاری باشد. یکی از امامان معصوم که به فراوانی اولاد مشهور است، امام موسی کاظم علیه السلام است. درباره تعداد فرزندان امام هفتم در بین تاریخ نویسان اختلاف است، ولی همگی دست کم سی فرزند را برای ایشان ذکر کرده اند. یکی از دختران با فضیلت آن امام همام، حضرت معصومه علیه السلام است که تاریخ نگاران نام ایشان را فاطمه ذکر کرده اند.

پایان انتظار
با توجه به اینکه امام صادق علیه السلام پیش از ولادت امام کاظم علیه السلام از ولادت حضرت معصومه علیه السلام خبر داده بود، خاندان ولایت بیش از 45 سال، در انتظار به دنیا آمدن این بانوی والا مقام بودند. آنچه این انتظار را عمیق تر می کند این است که مادر حضرت رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیه السلام ، حضرت نجمه بود که در طول زندگی، دو فرزند بیشتر به دنیا نیاورد. امام رضا علیه السلام 25 سال پیش از حضرت معصومه علیه السلام چشم به جهان گشوده بود، بنابراین حضرت نجمه و امام رضا علیه السلام در طول این مدت در انتظار آن بانوی گرامی به سر می بردند.

زمان تولد
در سال، ماه و روز تولد فاطمه معصومه علیه السلام اختلافات عمده ای وجود دارد که اصلی ترین عامل آن، خفقان حاکم بر ضد شیعیان و تقیه آنها بود. همچنین، منعکس نشدن تاریخ تولد و وفات بانوان اهل بیت عمومیت دارد، به طوری که تاریخ شهادت حضرت فاطمه علیه السلام ، مدفن حضرت زینب علیه السلام ، تولد و وفات ام کلثوم علیه السلام ، مادران همه امامان از امام زین العابدین علیه السلام تا امام عصر علیه السلام و دختران امامان از امام حسن علیه السلام تا امام عسکری علیه السلام کاملاً ناشناخته مانده است. با این حال، در میان محققان درباره تولد حضرت معصومه علیه السلام دو نظر وجود دارد: گروهی معتقدند تولد وی در سال 183 اتفاق افتاد، و گروهی به 173 اعتقاد دارند. نظر دوم طرفداران بیشتری داشته و از ابهام کمتری برخوردار است.

شرافت خانوادگی
یکی از بزرگ ترین فضیلت های حضرت معصومه علیه السلام ، انتساب ایشان به خانه وحی و امامت است. در زیارت نامه آن حضرت آمده است که او دختر رسول اللّه صلی الله علیه و آله ، دختر ولی اللّه ، خواهر ولی اللّه و عمّه ولی اللّه است. این امر خود سرچشمه دیگر فضیلت ها و کمالات معنوی آن بزرگوار به شمار می آید. همچنین زندگی در کنار امامان معصوم و بهره بردن از تعالیم آن رهبران سعادت، عامل اساسی تکامل روح و والایی علمی و عملی آن حضرت بوده است.

پاکیزه نسب
تأثیر شخصیت پدر و مادر در روح و جسم فرزندان، امری بدیهی است. این ویژگی در وجود فاطمه معصومه علیه السلام نیز بروز یافت. او از پدر و مادر فضیلت هایی به ارث برد که تنها برادرش، علی بن موسی الرضا علیه السلام آنها را به صورت کامل در خود جمع کرده بود. به نظر می رسد بتوان سرّ برتری شخصیت والای فاطمه معصومه علیه السلام بر دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام را در همین نکته یافت که فاطمه معصومه علیه السلام مانند برادرش از هر دو طرف، پاکیزه ترین ویژگی ها را به ارث برد. پدرش، موسی بن جعفر علیه السلام ، ملقب به کاظم، صابر و امین است؛ همان کسی که مظهر علم و فضیلت، زهد و تقوا و صاحب کمالات معنوی شگفت انگیزی بود. مادرش هم، نجمه، بانویی با فضیلت بود. در مقام والای او همین بس که مادر دو گوهر والا مقام، امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه علیه السلام می باشد.

مادر حضرت معصومه علیه السلام
حضرت معصومه علیه السلام و امام رضا علیه السلام ، هر دو از یک مادر به نام نجمه (ستاره) به دنیا آمده اند. در کتاب های تاریخی برای مادر حضرت ده ها نام و لقب ذکر شده است که عبارت است از: نجمه، تُکْتَم، طاهره، ام البنین، سمانه، خیزران و... . مادر فاطمه معصومه علیه السلام در روزگار خود بهترین زنان بود، از همین روی و بر اساس رؤیای صادقه ای که حمیده، مادر امام کاظم علیه السلام دیده بود، نجمه را به عقد امام کاظم علیه السلام درآورد. حمیده خود بارها به امام کاظم علیه السلام درباره نجمه سفارش می کرد و می گفت: «پسرم! نجمه بانویی است که هرگز بهتر از او ندیده ام». این چنین شخصیتی، این قابلیت را داشت که بذر آسمانی هشتمین پیشوای شیعیان را در جان پاکش پرورش دهد.

دختر جسمی و روحی امامان
در زیارت نامه ای که از حضرت رضا علیه السلام در شأن حضرت معصومه علیه السلام نقل شده، از آن حضرت به نام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله ، دختر حضرت فاطمه علیه السلام و خدیجه کبری علیه السلام ، دختر امیرمؤمنان علی علیه السلام و امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام ، دختر ولی خدا(امام کاظم علیه السلام )، خواهر ولی خدا (حضرت رضا علیه السلام )، عمه ولی خدا (امام جواد علیه السلام ) یاد شده است. این سخنان، افزون بر این که از شرافت خانوادگی آن بانو خبر می دهد، بیانگر آن است که حضرت معصومه علیه السلام ، از نظر معنوی و مقامات عالی ملکوتی، به راستی فرزند روح و جسم پیامبر صلی الله علیه و آله و حضرت زهرا علیه السلام و خدیجه کبری علیه السلام و امیرمؤمنان و دیگر امامان معصوم علیه السلام است.

عصری که او شکفت
دورانی که به شکفتن فاطمه معصومه علیه السلام انجامید، هم زمان با امامت امام موسی بن جعفر علیه السلام بود که در سال 148 به امامت رسید و 35 سال به امامت پرداخت. خلفای بنی عباس در این دوران آن چنان عرصه را بر امام و شیعیان تنگ کردند که راویان به هنگام روایت نمی توانستند به صراحت از نام حضرت یاد کنند و ناگزیر کنیه های حضرت مانند ابی ابراهیم و ابی الحسن و القاب وی مانند عبد صالح، عالم و... را به کار می بردند. هارون، آن گاه که به حکومت رسید، حضرت را زندانی کرد و گاهی ایشان را آزاد می کرد و دوباره زندانی می ساخت. این وضع تا چهارده سال ادامه یافت. در چنین زمانی، زمان تولد حضرت معصومه علیه السلام فرا رسید.

محیط تربیتی
حضرت فاطمه معصومه علیه السلام در محیطی پرورش یافت که پدر و مادر و فرزندان، همه به فضیلت های اخلاقی آراسته بودند. عبادت و زهد، پارسایی و تقوا، راستگویی و بردباری، استقامت در برابر ناملایمات، بخشندگی، پاک دامنی و یاد خدا، از صفات تبار پیامبر صلی الله علیه و آله بود و حضرت معصومه علیه السلام ، دختر بزرگوار هفتمین پیشوا، صاحب تمامی این فضیلت ها گردید.

حضرت معصومه علیه السلام و مبارزه با بنی عباس
امام رضا علیه السلام خواهران فراوانی داشت، ولی در میان همه آنها، حضرت معصومه علیه السلام با ابعادی متفاوت، سفری را در پیش می گیرد که همان ویژگی سفر حضرت زینب علیه السلام را دربردارد. در آن مرحله از تاریخ، حضرت معصومه علیه السلام همان رسالتی را به عهده داشت که حضرت زینب علیه السلام بعد از ماجرای خونین کربلا عهده دار آن شده بود؛ زیرا در آن روزگار، ظلم و خفقان دستگاه بنی عباس در همه جا سایه افکنده بود و حضرت معصومه علیه السلام و برادرش احمدبن موسی علیه السلام و چند تن دیگر، تنها شخصیت هایی بودند که از توطئه بنی عباس آگاهی داشتند و عواقب آن را پیش بینی می کردند. بدین جهت، حضرت معصومه علیه السلام برای افشای چینین خیانتی عازم شهرهای ایران شد و به افشاگری بر ضد آنان پرداخت.

اسامی و القاب حضرت معصومه علیه السلام
فاطمه، معصومه
دختر بزرگوار امام موسی بن جعفر علیه السلام ، همنام حضرت زهراست و فاطمه نامیده شده است. حضرت معصومه علیه السلام نیز چون فاطمه زهرا علیه السلام دارای مقام شفاعت است و احتمالاً نامیده شدن وی به فاطمه، بی ارتباط با این مقام نیست. به واسطه این بانوی گرامی، بسیاری از شیعیان داخل بهشت می شوند. امام صادق علیه السلام در این باره می فرماید: «آگاه باشید بهشت هشت در دارد که سه تا از آن ها به سوی قم باز می شود. در آنجا بانویی دفن خواهد شد که از فرزندان من، و نامش فاطمه دختر موسی علیه السلام است. به شفاعت او همه شیعیان داخل بهشت می شوند».
حضرت فاطمه معصومه علیه السلام ، هموراه غرق در عبادت بود. ایشان از آلودگی به گناهان و زشتی ها پیراسته بود، عصمت مادرش زهرا علیه السلام در او تجلی یافته بود. براساس پاره ای از روایات، لقب معصومه از سوی امام رضا علیه السلام به این بانو داده شد.

کریمه اهل بیت
از حضرت معصومه علیه السلام در زبان دانشمندان و فقهای شیعه، به کریمه اهل بیت یاد می شود. از میان بانوان اهل بیت، این نام زیبا تنها به فاطمه معصومه علیه السلام اختصاص یافته است. براساس رؤیای صادق و صحیح نسب شناس گران قدر مرحوم آیت اللّه مرعشی که با دعا و راز و نیاز، تلاش پیگیری را برای یافتن قبر پاک حضرت زهرا علیه السلام آغاز کرده بود، امام صادق علیه السلام به ایشان فرمود: «علیک بکریمة اهل البیت؛ بر تو باد به کریمه اهل بیت.

لقب های حضرت معصومه علیه السلام
برای حضرت معصومه علیه السلام سه زیارت نامه ذکر شد که فقط یکی از آنها مشهور است. اسامی و لقب هایی که برای حضرت معصومه علیه السلام در دو زیارتنامه غیر مشهور آمده، این چنین است: طاهره (پاکیزه)، حمیده(ستوده)، بِرّه (نیکوکار) رشیده (رشدیافته)، تقیه (پرهیزکار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو) و سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود از خدا و مورد رضای او).

ویژگی های حضرت معصومه علیه السلام
شفاعت گسترده
بالاترین جایگاه شفاعت، از آنِ رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله است که در قرآن کریم از آن به مقام محمود تعبیر شده است. در این میان، دو تن از بانوان خاندان رسالت هم شفاعت گسترده ای دارند؛ حضرت فاطمه زهرا علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه علیه السلام . در مورد شفاعت گسترده حضرت زهرا علیه السلام همین بس که شفاعت، مهریه آن حضرت است. به هنگام ازدواج، پیک وحی طاقه ابریشمی از سوی پروردگار آورد که در آن جمله «خداوند مهریه فاطمه زهرا علیه السلام را شفاعت گنهکاران از امت محمد صلی الله علیه و آله قرار داد»، با کلک تقدیر نقش بسته بود. پس از حضرت زهرا علیه السلام از نظر گستردگی شفاعت، هیچ بانویی به حضرت معصومه علیه السلام نمی رسد.

عصمت
مقام عصمت در چهارده معصوم علیه السلام منحصر نیست، بلکه همه پیامبران، امامان و فرشتگان معصوم هستند. علت شهرت رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله ، حضرت فاطمه علیه السلام و امامان علیه السلام ، به چهارده معصوم آن است که آنها افزون بر مصونیت از گناهان صغیره و کبیره، از ترک اولی نیز که با عصمت منافات ندارد، پاک بودند. البته هیچ کس در مورد افرادی چون حضرت ابوالفضل علیه السلام ، حضرت علی اکبر علیه السلام ، حضرت زینب علیه السلام و حضرت معصومه علیه السلام ادعا نکرده که آنها معصوم نبوده اند.

شواهد عصمت فاطمه معصومه علیهاالسلام
براساس روایتی که از امام رضا علیه السلام نقل شده، امام خواهر خود را معصومه خطاب کرده است و می دانیم امام هرگز در مورد شخصی مبالغه نمی کند. بنابراین این تعبیر بر عصمت آن حضرت دلالت دارد. شفاعت گسترده ای که همه شیعیان اهل بیت را در بر می گیرد؛ قداست شهر قم به احترام آن حضرت؛ صدور زیارت نامه آن حضرت از سوی معصوم؛ پیش گویی امام صادق علیه السلام از تشریف فرمایی آن حضرت به قم؛ و تشییع این بانو به دست امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام ، از دیگر شواهد عصمت و عظمت آن بانوی والا مقام به شمار می آید.

مقام علمی حضرت معصومه علیه السلام
حضرت معصومه علیه السلام ، در خاندانی رشد یافت که سرچشمه علم و تقوا و فضیلت های اخلاقی بودند. پس از آنکه پدر بزرگوار آن بانوی گرامی به شهادت رسید، فرزند ارجمند آن امام، یعنی امام رضا علیه السلام عهده دار امر تعلیم و تربیت خواهران و برادران خود شد و در اثر توجهات فراوان آن حضرت، هر یک از فرزندان امام کاظم علیه السلام به مقام والایی رسیدند. در میان فرزندان پیشوای هفتم، بعد از امام رضا علیه السلام ، حضرت معصومه علیه السلام از نظر علمی و اخلاقی والا مقام ترین آنان است. این حقیقت، از اسامی، لقب ها و توصیف هایی که پیشوایان معصوم از وی نموده اند، آشکار می شود. با توجه به این حقیقت که میان تهذیب نفس و طی مدارج اخلاقی و عرفانی و رسیدن علوم اصیل الهی و حکمت ارتباط جدانشدنی وجود دارد، می توان به رتبه و مقام علمی وصف ناشدنی حضرت معصومه علیه السلام پی برد و به این نکته رسید که ایشان نیز چون حضرت زینب علیه السلام عالمه غیر معلمه بوده است.

محدّثه
نقل سخنان معصومان علیه السلام ، بیشترین خدمت را به حفظ روش شیوه زندگی و رفتار آنان انجام می دهد. بر همین اساس در کلام معصومان برای آنان که با نقل سخنان شان، گفتارشان را جاودانه می سازند، ارزش والایی می یابیم. تشویق به حفظ و ترویج حدیث و سخن معصومان، از زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شروع شد. اهل بیت علیهم السلام مسلمانان را به فراگیری و نشر احادیث ترغیب می کردند تا افکار و اندیشه های آنان در گستره وسیع تری پخش گردد. در میان اصحاب حدیث، به تعدادی از بانوان با فضیلت بر می خوریم که حضرت معصومه علیه السلام یکی از آنان است که احادیثی را با سلسله اسنادش از حضرت فاطمه زهرا علیه السلام روایت کرده است.

احادیث حضرت معصومه علیه السلام
حدیث غدیر: حضرت معصومه علیه السلام با چند واسطه از حضرت زهرا علیه السلام نقل کرده که فرمود: «آیا فراموش کردید فرمایش رسول خدا صلی الله علیه و آله را در روز غدیر خم که فرمود: من مولای هر که باشم، علی نیز مولای اوست».
حدیث منزلت: فاطمه معصومه علیه السلام نقل کرده که پیامبر به علی علیه السلام فرمود: «تو برای من همانند هارون برای موسی هستی.
مقام شهادت برای دوستان آل محمد علیه السلام : حضرت معصومه علیه السلام به نقل از فاطمه زهرا علیه السلام به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «بدانید آنکه با محبت آل محمد بمیرد، شهید از دنیا رفته است».

عبادت کریمه اهل بیت علیه السلام
هدف از آفرینش آدمی، چیزی جز عبادت و بندگی خداوند متعال نیست. آنان که به این هدف پی بردند، در راه رسیدن به عالی ترین مرتبه آن سر از پا نمی شناسند و بهترین ساعات زندگی خود را زمان عبادت و راز و نیاز با خدا می دانند. یکی از عالی ترین نمونه های عبادت و بندگی خدا از خاندان ولایت و امامت، کریمه اهل بیت، فاطمه معصومه علیه السلام است؛ او که عبادت و شب زنده داریِ هفده روزه اش در واپسین روزهای زندگی، گوشه ای از عمری بندگی و فروتنی در برابر ذات پاک الهی است.

حضرت معصومه علیه السلام ؛ تجلّی حضرت زهرا علیه السلام
حضرت معصومه علیه السلام ، هم نام فاطمه علیه السلام بود. نام گذاری حضرت معصومه علیه السلام به این نام، نشان می دهد که او از هر گونه انحراف و بدی دور است. او و شیعیانش وارد آتش دوزخ نمی شوند و آن حضرت از نظر کمالات استثنایی است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فراوان در شأن حضرت زهرا علیه السلام فرمود: «فداها ابوها؛ پدرش قربانش گردد»؛ امام کاظم علیه السلام نیز زمانی که حضرت معصومه علیه السلام خردسال بود، سه بار فرمود: «پدرش به قربانش گردد». یکی دیگر از شباهت های حضرت معصومه علیه السلام به حضرت زهرا علیه السلام این است که حضرت زهرا علیه السلام برای اثبات ولایت حضرت علی علیه السلام ، آن چنان دفاع کرد که جان خود را فدا نمود و در جوانی به شهادت رسید؛ حضرت معصومه علیه السلام نیز برای حمایت از ولایت برادرش امام رضا علیه السلام ، از مدینه به سمت خراسان حرکت کرد و در نیمه راه، در قم به شهادت رسید.

راز بخش ابتدایی زیارت نامه

در زیارت نامه حضرت معصومه علیه السلام پس از درود و سلام به پیامبران اولواالعزم، به هنگام عرض ادب به پیشگاه پیامبر صلی الله علیه و آله ، آن حضرت و خانواده اش را هم مورد خطاب قرار می دهیم. در چندین حدیث از صادق آل محمد صلی الله علیه و آله آمده است که فرمود: «خداوند حرمی دارد و آن مکه است؛ رسول خدا حرمی دارد و آن مدینه است؛ امیرمؤمنان حرمی دارد و آن کوفه است؛ ما خاندان نیز حرمی داریم و آن قم است». بنابراین، حرم حضرت معصومه علیه السلام ، حرم امیرمؤمنان علیه السلام است، حرم فاطمه علیه السلام و حرم دیگر معصومان علیه السلام است و زائر عارف به حق حضرت معصومه علیه السلام ، وقتی در حرم آن حضرت است، در حرم علی علیه السلام است، در کنار قبر مخفی زهرا علیه السلام است، در کنار ائمه بقیع علیه السلام است و... .

اصول شیعه در زیارت نامه فاطمه معصومه علیه السلام
در زیارت نامه کریمه اهل بیت علیه السلام یک دوره معارف شیعه به طور فشرده بیان شده است؛ مانند: اعتقاد به رسالت پیامبران، اعتقاد به ولایت امامان، اعتقاد به رستاخیز، دعا برای ورود به بهشت و محشور شدن در شمار اهل بیت، دعا برای ورود به حوض کوثر، دعا برای سرور اهل بیت، دعا برای استوار ماندن بر عقاید حق و راه ولایت، طلب رضوان خدا در سرای جاویدان آخرت و اظهار عقیده بر مقام والای حضرت معصومه علیه السلام در نزد خداوند متعال.

قم و حضرت معصومه علیه السلام
قم و حضرت معصومه علیه السلام پیوندی جدا نشدنی دارند. شرافت قم از حضرت معصومه علیه السلام است و وجود حضرت معصومه علیه السلام ، به دلیل شرافت این سرزمین می باشد. تقدیر الهی بود که سبب شد حضرت معصومه علیه السلام به قم بیاید و در این سرزمین از دنیا برود و برای همیشه، پناهگاه نیازمندان و دوستان اهل بیت علیه السلام گردد.

3

سفارش مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری در ضمن بیاناتی می فرماید: «ما باید از این حضرت (حضرت معصومه علیهاالسلام ) بیشتر استفاده کنیم. به هر صورت ایشان امامزاده بلافصل است؛ دختر امام، خواهر امام، عمه امام است، خیلی عظمت دارد... . بنابراین باید خیلی مغتنم بشماریم، به خصوص مردم قم... . همه مسلمانان و پیروان اهل بیت عصمت به خصوص مردم قم، و بالاخص طلاب و علما باید زیارت او را مغتنم بدانند و از آن حضرت استمداد بنمایند».

سفارش آیت اللّه فاضل لنکرانی
حضرت آیت اللّه فاضل لنکرانی می فرماید: «لازم است مردم شریف ما از زیارت این بانوی بزرگ (حضرت معصومه علیهاالسلام ) غفلت نورزند. حتی آنان که در مناطق دوردست کشور زندگی می کنند، مقید باشند هم چنان که به زیارت حضرت امام رضا علیه السلام مشرف می شوند، حداقل سالی یک بار به قصد زیارت کریمه اهل بیت علیهاالسلام نیز عزم سفر کنند. حضرت معصومه علیهاالسلام همانند برادر بزرگوارش میهمان ما ایرانیان است... . لذا زیارت ایشان عنوان میهمان نوازی نیز دارد. مردم عزیز ایران که به میهمان نوازی مشهورند، شایسته است تا آنجا که در توان دارند، در زیارت این کریمه اهتمام ورزند.

فرشته نور

ای دختر زهد و پارسایی

آیینه مهر کبریایی

ای مام عفاف را تو فرزند

سرچشمه عصمت خداوند

ای خواهر شمس آرزوها

خورشید زلال آبروها

ای در حرم عفاف مستور

معصوم ترین فرشته نور

ایمان، گل باغ باور تو

شرمنده حیا، برابر تو

فرزند فروغ و آفتابی

از نسل بهار و ماهتابی

آیینه بوتراب هستی

بانوی سپید آب هستی

«صائم» به حریم حرمت نور

سر کرد سرود عصمت نور

ofoghenoor.ir

دانلود فایل pdf اقتصاد مقاومتی 

فایل pdf  اقتصاد مقاومتی؟ جهت دانلود مهیا شده است .

جهت دانلود فایل کلیک کنید




ofoghenoor.ir